Col·legis CRA a la província de València
La província de València compta a hores d’ara amb 25 CRA , Col·legis Rurals Agrupats, que segons detalla el Diccionari del Sistema Educatiu Valencià, és l’agrupació d’unitats de col·legis públics d’educació infantil i primària que existeixen en una o varies localitats. D’entre les característiques més significatives d’aquests col·legis trobem que el número màxim de localitats no ha de ser superior a sis, que el número màxim d’unitats integrades no siga superior a divuit i que la distància màxima entre les localitats no siga superior a 30 km.
CRA Benavites - Quart de les Valls
D’entre els 25 col·legis rurals de la província es troba el CRA Benavites - Quart de les Valls, situat a Quart de les Valls, com el seu propi nom indica, un xicotet poble del Camp de Morvedre. L’any 2020 el diari El Levante publicava una notícia que assenyala aquest centre com un exemple d’innovació, implicació i experimentació dins de la comunitat educativa i això li ha permès ser una escola referent a nivell internacional.
Els projectes d’aquest centre es basen en una idea fonamental: la participació. Aquesta característica apareix de manera implícita en el concepte d’escola que la defineix com una comunitat educativa integrada per docents, alumnes i famílies. El conjunt de tots ells treballen en consonància per a millorar els resultats acadèmics de l'alumnat, a més d’optimitzar la convivència del centre escolar. Des del centre indiquen que aquesta és una metodologia innovadora de la que tots formen part.
Les metodologies per a innovar i introduir la tecnologia en els centres educatius no sempre són fàcils, i les escoles rurals poden trobar desavatatges a l’hora de competir al mateix nivell que altres col·legis que compten amb més infraestructures, espai i financiació. Per a Cristóbal del Campo, professor de l’àrea de Didàctica i Organització Escolar de la UV: «Les característiques de l'escola rural són una oportunitat per a desenvolupar un projecte educatiu coherent amb la diversitat, complexitat de la vida actual». A més assenyala: «El món digital a afavorit a l'escola rural a superar l'aïllament que suposadament té respecte de les escoles de la metròpoli».
Les ferramentes que ofereix la tecnologia i les eines de comunicació dins de l’escola, ajuden a enregistrar i controlar una gran varietat d’experiències didàctiques que permeten, fins i tot, als alumnes d’infantil treballar de forma pràctica i didàctica amb processos complexos. Roser Boix Tomàs, llicenciada en Filosofia i Ciències de l’Educació i doctora d’aquesta disciplina, és professora del Departament de Didàctica i Organització Escolar. En aquesta entrevista parla de la importància d’entendre l’escola rural com un espai d’innovació.
![]() |
Entrevista a Roser Boix. Font: Vicens Vives. |
D’altra banda, Edu Cayuela, Cap d’Estudis i professor del CRA Benavites - Quart de les Valls assenyala la importància d’educar als alumnes en un entorn digital que els prepare per al món actual. Cayuela assegura que el valor de ser una escola rural és «ser una xicoteta familia que treballe mitjançant la participació» i afirma que és important acceptar els nous reptes del entorn tecnològic i l’àmbit educatiu. En la següent entrevista el docent parla sobre les característiques de les aules innovadores al seu centre i anomena algunes de les tasques i metodologíes docents.
Les aules del futur
Les noves tecnologies i internet han augmentat al llarg dels últims anys les possibilitats d’interacció i comunicació. Del Campo defineix aquesta característica com «el accés al coneixement que físicament no ens pot arribar». Per això, considera que garantir una bona connexió d’internet a les escoles, en aquest cas rurals, és fonamental. A més, el docent diu sobre la futura metodología docent que «es basarà en l'anàlisi de dades, essent coherent amb el desenvolupament del coneixement i la ciència actuals».
Parlar per tant d’escoles rurals com a escoles allunyades de la realitat i del món modern, no és coherent ja que, encara que no compten amb les mateixes oportunitats en algunes ocasions, els docents, els alumnes i les famílies sempre troben espai per a la innovació. Josep Sors i Sala en la seua memòria de recerca per a la introducció de noves tecnologies de la informació i la comunicació diu: «Internet és un mitjà per aconseguir part d’una igualtat d’oportunitats. El fet de poder accedir a una gran quantitat d’informació fa que l’escola rural no estigui tancada en si mateixa».
0 Comentarios